سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کیمیا

خطبه ای از امام علی (علیه السلام) در نهج البلاغه

اساس دین شناخت خداوند است
و کمال شناخت او تصدیق به وجود اوست
و کمال تصدیق به وجود او یکتا و یگانه دانستن اوست
و کمال اعتقاد به یکتایى ویگانگى او پرستش اوست دور از هر شائبه و آمیزه اى
و پرستش او زمانى از هر شائبه و آمیزه اى پاک باشد که از ذات او نفى هر صفت شود، زیرا هر صفتى گواه بر این است که غیر از موصوفِ خود است و هر موصوفى ، گواه بر این است که غیر از صفتِ خود است.
هرکس خداوند سبحان را به صفتى زائد بر ذات، وصف کند او را به چیزى مقرون ساخته و هر که او را به چیزى مقرون دارد دو چیزش پنداشته و هر که دو چیزش پندارد چنان است که به اجزایش تقسیم کرده و هر که به اجزایش تقسیم کند او را ندانسته و نشناخته است

و آنکه به سوى او اشارت کند محدودش پنداشته
و هر که محدودش پندارد او را بر شمرده است
و هر که گوید که خدا در چیست خدا را درون چیزى قرار داده
و هر که گوید که خدا بر روى چیزى جاى دارد دیگر جای ها را از وجود او تهى کرده است



أَوَّلُ اَلدِّینِ مَعْرِفَتُهُ وَ کَمَالُ مَعْرِفَتِهِ اَلتَّصْدِیقُ بِهِ وَ کَمَالُ اَلتَّصْدِیقِ بِهِ تَوْحِیدُهُ وَ کَمَالُ تَوْحِیدِهِ اَلْإِخْلاَصُ لَهُ وَ کَمَالُ اَلْإِخْلاَصِ لَهُ نَفْیُ اَلصِّفَاتِ عَنْهُ لِشَهَادَةِ کُلِّ صِفَةٍ أَنَّهَا غَیْراَلْمَوْصُوفِ وَ شَهَادَةِ کُلِّ مَوْصُوفٍ أَنَّهُ غَیْرُ اَلصِّفَةِ فَمَنْ وَصَفَ اَللَّهَ سُبْحَانَهُ فَقَدْ قَرَنَهُ وَ مَنْ قَرَنَهُ فَقَدْ ثَنَّاهُ وَ مَنْ ثَنَّاهُ فَقَدْ جَزَّأَهُ وَ مَنْ جَزَّأَهُ فَقَدْ جَهِلَهُ وَ مَنْ جَهِلَهُ فَقَدْ أَشَارَ إِلَیْهِ وَ مَنْ أَشَارَ إِلَیْهِ فَقَدْ حَدَّهُ وَ مَنْ حَدَّهُ فَقَدْ عَدَّهُ وَ مَنْ قَالَ فِیمَ فَقَدْ ضَمَّنَهُ وَ مَنْ قَالَ عَلاَ مَ فَقَدْ أَخْلَى مِنْهُ کَائِنٌ

The foremost in religion is the acknowledgement of Him, the perfection of acknowledging Him is to testify Him, the perfection of testifying Him is to believe in His Oneness, the perfection of believing in His Oneness is to regard Him Pure, and the perfection of His purity is to deny Him attributes, because every attribute is a proof that it is different from that to which it is attributed and everything to which something is attributed is different from the attribute. Thus whoever attaches attributes to Allah recognizes His like, and who recognizes His like regards Him two; and who regards Him two recognizes parts for Him; and who recognizes parts for Him mistook Him; and who mistook Him pointed at Him; and who pointed at Him admitted limitations for Him; and who admitted limitations for Him numbered Him. Whoever said in what is He, held that He is contained; and whoever said on what is He held He is not on something else

باید اضافه کنم که اگر جستجویی در اینترنت داشته باشیم و به نظرات روشنفکران و نخبگان قرن 20 در مورد حضرت توجه کنیم، فقط ده ها تن از مسیحیانی را میبینیم که برخی ازآنان، حین خواندن این سخنان از گریه، تمامی لباسشان خیس می شده است و آثار زیادی در عظمت ایشان به دست بزرگان مسیحیت واسلام نوشته شده ... پس قدر بدانیم انشا الله.. لینک مقابل برای استفاده جالب است.        http://www.imamalinet.net/per/nahj-al/tar

جستجوگر اکسیر



[ چهارشنبه 89/6/17 ] [ 3:15 صبح ] [ ]

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ


امکانات وب


قالب بلاگفا

قالب وبلاگ

download

قالب بلاگ اسکای

اخلاق اسلامی

قالب وبلاگ